torsdag 27. februar 2014

Oppussing kjøkken del 1


Kjøkkenet er husets viktigeste rom sies det. For meg har det alltid vært viktig å hatt et stort kjøkken, eller iallfall et kjøkken der vi kan ha spisebord og stoler. Jeg er ikke så veldig for kjøkkenbarer.
Jeg liker et stort herlig gammelt bord der jeg kan servere hjemmelaget mat og tenne talglys.
I vårt første hus valgte jeg å ha et kjøkken som var 56 m2. Det var stort!!....og i ettertid syns jeg det var for stort :)


I huset vårt falt jeg for dette kjøkkenet. Det er ikke så spesielt å se til nå, veldig slitt gulnet furukjøkken. Og gulnet liggendes panel. Ikke akkurat min favoritt heller.
Nå kunne vi forsåvidt gått for LAVBUDSJETT oppussing når det gjelder kjøkkenet.

Men vi velger å legge penger i kjøkkenet og bad, så får vi ta andre lavbudsjett alternativer andre plasser i huset.
(Og vi har absolutt nok plasser å ta av )


Vi kunne ha malt kjøkkeninnredning, panel og fliser. Ja, vi kunne også malt linoliumet for å gjøre det billigst mulig, men som sagt så går neste alle pengene våre til oppussing av kjøkkenet.
Skal man få en ny verditakst for å refinansiere lånet etter ferdig oppussing, så er kjøkken og bad trygge investeringer.


Vi fjerner kjøkkenet, vi velger også å rive ned panelet som er på veggene og sette opp sponplater. For tapetdronninga vil ha TAPET. Det var egentlig mannen som sa at vi like godt kunne fjerne panelet siden vi skulle ned med kjøkkenet og inn med et annet. Og han elsker å rive!! Det er grunnen til at jeg kaller han Demolitinmannen her på bloggen.

Taket blir malt hvitt og det samme blir døra rett frem. ( Kanskje, jeg har mest lyst til å sette inn en av dørene vi tok med oss fra gammelhuset vårt) Bildet nedenfor er av hallen vår der.


Døra rett frem fører til kjeller. Var det noe jeg mislikte fra gammelhuset vårt, så var at det  kjelleren!! En stygg, mørk, fæl skitten kjeller.
I dette huset skal vi få en fin, lys, og delikat kjeller. ( Mer kommer om kjeller snart )
Derfor vil jeg ha glassdør som dette. Vi hadde med oss gammeldørene våres da vi solgte huset ( skal rives :( )
Døra til høyre fører til gangen og den kommer til å få en glassdør som vi hadde med oss.
Kjekt å se om dattra prøver å snike seg ut for å møte en gutt :p


Jeg håpet og trodde det skulle være tregulv under linoliumet og det var det !!! YEEEHHHH !!
Så det skal slipes og males helblank hvit. Slik som dette.


Og når det kommer til kjøkkeninnredning så spekulerte jeg mye, fant ingen jeg likte. IKEA kjøkken er ikke helt meg, enten er de for landlig av seg eller for moderne.
Følte ikke at det var et kjøkken som passet huset. Så etter et tips fra en fb venn fant jeg denne leverandøren.
Et svensk firma som lager retro dører til IKEA´s METOD/FAKTUM/PAX/BESTÅ og de skreddersyr det kjøkkenet du vil ha.


Dørene maler de etter fargekoden du gir dem. Slik blir håndtakene. Dette kjøkkenet er et kjøkkenet inspirert av 50 tallet, men med de moderne bekvemlighetene et nytt kjøkken innhar.
Det var huset som ville ha ha dette kjøkkenet...det var stemmen...sjelen av 50 tallet.


Elsker disse fantastiske kjøkkendørene. Kommer kontaktinfo til forhandler snart. 


Jeg liker denne porselensvasken fra IKEA. Så denne  HER tar vi :)


Det mest kostbare blir benkplata, den koster MYYYYE, men vi valgte å legge penger i kjøkkenbenken. Det er hvit stein/granitt plate som lages etter mål. Så platen blir hel, den skjæres ut etter vask ol.Den er helt rå. Den kjøpte vi også på IKEA.


Med en gang jeg så kjøkkenet på prospektet ( jeg vet med en gang hvilken tapeter og farger et rom bør få ved første øyekast. Da mener jeg det som passer til huset sjel. Det er tapeter jeg vil ha i vårt nye hus som jeg ikke får...fordi det ikke passer huset og min personlighet) Jeg klarer bare ikke å ta de da.
Uansett, kjøkkenet MÅ ha denne tapeten. Jeg hadde sett den for lenge siden, da jeg solgte tapeter. Og nå visste jeg at denne måtte jeg ha!!


Det er en 50 talls følelse over den. Den heter Cow Parsly og er  fra Cole and Son. Se HER. Det er en lys sennepsgul farge.
Denne skal jeg bestille på Stjørdal maleservice/ FARGERIKE i morgen :)

Jeg vet ikke helt om dere kan se det for dere, det jeg har planlagt, men håper det.

Hva syns dere ?

Så ARTIG med kommentarene der andre også snakker med hus :)

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

online